خانه / کسب و کار / کارآفرینی و استارت آپ / اندازه گیری حجم بازار استارت آپ ها
اندازه گیری حجم بازار استارت آپ ها

اندازه گیری حجم بازار استارت آپ ها

مدیران وظایف بسیاری دارند مانند همانگ کردن تیم و ارتباط خارج سازمان با داخل سازمان و یکی از مهم ترین وظایف مدیران و بنیان‌گذران این است که محاسبه‌ حجم و کشش بازار است. یکی دیگر از ارزش هایی که بازار مرجع دارد، باید پایه برنامه‌ریزی و رهکارهای مدیران ارشد باشد. بدون داشتن دانش در مورد این ویژگی های مهم، نمی‌توان برنامه کسب‌وکار کلی برای استارتآپ نوشت و حتی بسیاری از حمایت کنندگان استارت آپ ها نیز اهمیتی به برنامه‌های کارآفرین بدون این ویژگی ها نمی‌دهند.

استارت آپی که تازه فعالیت خود را شروع کرده است و بازار هدف بزرگی دارد، کشش پولسازی آن بیشتر است و سرمایه‌گذاران میل زیادی برای ورود سرمایه به آن خواهند داشت. اگر وقتی شما بازار کم کشش داشته باشید، هرچقدر هم که ایده و استارت آپی شما مناسب باشد در آخر گردش مالی محدود خواهد بود و برای سرمایه‌گذاری جذاب به نظر نمی رسید. در مطلب کسب و کار بیشتر به بررسی اندازه گیری حجم بازار استارت آپ ها خواهیم پرداخت.

اندازه گیری حجم بازار استارت آپ ها

تجزیه و تحلیل فرصت‌های بازار

یکی از کارهایی که باید انجام شود پیدا کردن فرصت های بازار است و اینکه در واقع، محاسبه‌ی حجم بازار به مدیران و کارمندان و سرمایه‌گذاران این دید را می‌دهد که چه‌مقدار بیزنس برای ایده‌ی آنها وجود دارد. این محاسبه به شما کمک می‌کند تا ارزش خود را در بازار پیدا کنید. در صورت نبود برنامه برای سرمایه‌گذاران نیز باید حجم بازار را محاسبه کنید تا خطر‌ها و فرصت‌های محصول و خدمات خود را بهتر درک کنید.

بسیاری از استارت آپ ها به دنبال جذب سرمایه خارجی هستند و در صورت نیاز به جذب این سرمایه، محاسبه‌ی حجم بازار اهمیت چندان برابر پیدا می‌کند. هر سرمایه‌گذار یا هر نوع دیگری از آن، قبل از هر اقدامی به این اعداد نگاه می‌کند. چه بسا دوستان و آشنایان شما در همان ابتدا در مورد این اعداد و ارقام سوال می‌پرسند. به خاطر بسپارید که نبود جواب برای این مورد، تمامی پتانسیل‌های شما از ایده تا تیم اجرایی را از بین خواهد برد.

یکی از دلابل اینکه کارآفرینان دست به راه اندازی کسب و کار می زنند این است که تنها به‌خاطر جذاب بودن ایده و علاقه‌مند به تاسیس بیزنس برای خودشان می شوند و از محاسبه و تحقیق بازار صرف‌نظر می‌کنند. زمانی متوجه مشکل اصلی کسب و کار خود می‌شوند که دیر شده و سرمایه‌گذاران دیگر نمی خواهند پول خود را وارد کار کنند و برای ورود به کارعلاقه نشان نمی‌دهند.

اندازه گیری حجم بازار استارت آپ ها

 چگونگی تخمین حجم بازار

برای‌ نمونه اگر کسب و کار شما در زمینه شما فروش مسواک باشد، می توانید همه‌ی مردم جهان را به‌عنوان مشتریان خود بشناسید. اگر مردم به توصیه‌های دندانپزشک دقت کنند و هر سال ۴ تا ۵ مسواک بخرند، حجم بازار شما چند برابر می‌شود. حال اگر شما در کار املاک باشید، بازار شما به‌نسبت کوچکتر خواهد شد و بسته به کشور محل فعالیت، درصد پایینی از مردم، مشتریان بالقوه خواهند بود.

باید به عنوان مدیر ارشد همواره حواستان باشد و پیش‌بینی کنید که آیا حجم بازار در سال‌های بعدی بزرگ یا کوچک می‌شود. این محاسبات را می‌توان تا ۳ سال و بیشتر محاسبه کرد و با دقت خوب یا کم حساب کرد. برای بررسی، ورود به بازار تازه از لحاظ جغرافیایی باید بررسی شود و ببینید در کدام منطقه می خواهید فعالیت داشته باشید. اگر تمایل ورود به کشورها و مناطق دیگر را داشته باشید.

صاحبین کسب و کار باید اطلاعات حجم بازار را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین داشته های خود در  در نظر بگیرید و به تخصصی ترین شکل آن را ارائه دهید. در واقع این اطلاعات، مهم‌ترین بخش سرمایه شما برای جذب سرمایه خواهد بود. برای  این بخش از اطلاعات، می‌توان یک یا دو اسلاید را در زمان جلسه‌ی سرمایه‌گذاران در نظر گرفت.

بسیاری از دوستان می خواهند بدانند پس از این که حجم بازار یا تعداد مشتریان احتمالی و گردش مالی احتمالی را اندازه‌گیری کردید، نوبت به اندازه‌گیری چه چیزی می رسد. اندازه گیریی ارزشی که شما می آفریند. ارزش بازار اهمیتی بیش از تعداد کاربران یا گردش مالی شما دارد و باید با دقت بیشتری محاسبه شود.

یکی از بهترین تعاریف ساده ترین تعاریف که شما باید بدانید که بازار اندازه‌گیری شده، چه مقدار درآمد تولید خواهد کرد؟ ‌باید محاسبه کنید که کسب و کار شما چه میزانی از بازار را می گیرد و چه میزانی درامد دارد.

 

 

مطلب پیشنهادی

تکنولوژی های بکار گرفته شده در کسب و کارهای امروزی

کسب و کارهای امروزی مطمئنا با کسب و کارهای سنتی گذشته تفاوت های بسیار زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *