خانه / کسب و کار / کارآفرینی و استارت آپ / آینده اکوسیستم استارت آپی ایران
آینده اکوسیستم استارت آپی ایران

آینده اکوسیستم استارت آپی ایران

برای بررسی آینده اکوسیستم استارت آپی ایران ابتدا باید این نکته‌ را بررسی کنیم که که استارتاپ‌های ایرانی در کشورهای در حال پیشرفت، برای رقابت با  فناوری های پیچیده در جهان نیاز به منبع چند برابر حالت کنونی دارند. مقایسه‌ این شرکت‌های داخل کشور برای مسابقه با شرکت‌های بزرگ جهانی در مقیاس جهانی، کاری اشتباه است. در مطلب کسب و کار بیشتر در رابطه با آینده اکوسیستم استارت آپی ایران می پردازیم.

فقط کافی است که با یک جمع بندی کلی به استارتاپ‌های ایران، چند حوزه فعالیت را به‌عنوان حوزه اصلی آنها مشخص کنیم. فروش خرده، حمل‌ونقل ، تبلیغ و سرویس اشتراک ویدیو، از فعالیت هایی هستند که نمونه‌ موفق آنها فعالیت دارند.

با کمی فکر و جمع بندی می توان به این نتیجه‌ رسید که موفقیت در بازارها و کشور درحال پیشرفت مانند ایران، نیاز به ایده‌های نایاب نیست و تنها با کپی کردن اید‌‌ه‌ه موفق کشور های دیگر می‌توانند سهم خوبی از مشتریان را جذب کنند.

آینده اکوسیستم استارت آپی ایران

سیستم اشتراک کذاری ویدیو

اشتراک ویدیو سرویسی است که در بین استارت آپ های ایرانی بسیار محبوب شده و مانند یوتیوب هستند. یوتیوب بزرگترین سرویس اشتراک ویدیو در جهان است که بیش از ۱.۸ میلیارد کاربر ماهانه آنلاین هستند. یوتیوب در هر دقیقه میزبان ۳۰۰ ساعت ویدیو با است.

شرکت اصلی یوتیوب یعنی آلفابت، درآمد آن ‌صورت دقیق مشخص نشده است و اطلاعاتی موجود، تخمین‌های شرکت‌های واسط مانند بیزینس اینسایدر هستند. طبق یکی از همین اطلاعات غیر رسمی، یوتیوب در سال ۲۰۱۵ ۸ میلیارد دلار درامد داشته است که نسبت به سال ۲۰۱۰، رشد ۸ برابری داشته است.

در ایران شرکت نوپا و استارت آپ آپارات را می توان یوتیوب ایران دانست که چند سال اخیر با توسعه‌ی زیرساخت و تسهیل فرآیندها، موفق به کسب درامد مناسبی و جذب تهیه کنندگان زیادی شده است. فیلتر شدن یوتیوب نیز بی تاثیر در افزایش محبوبیت آپارات نبوده است.

اسم دیجیکالا را امروزه همه شنبده اند و این شرکت را می‌توان به‌عنوان مثالی موفق در زمینه‌ی خرده‌فروشی بیان کرد. در مورد شرکت‌های کشور های دیگر که در این حوزه فعالیت می کنند قطعا مثالی بهتر از آمازون به ذهن هیچ‌کس نمی‌رسد. شرکت بعدی یک تریلیون دلاری جهان در جایگاهی است که نه تنها استارتاپ‌های ایرانی، بلکه بزرگترین شرکت‌های جهان مانند والمارت نیز توانایی دسترسی به آن را ندارند.بهتر با نگاهی آمار ببینیم که درآمد سالانه‌ این شرکت بیش از ۱۷۰ میلیارد است و آخرین آمار نشان می دهد که، تعداد کارمندان این شرکت را بیش از ۵۰۰ هزار نفر عنوان می‌کنند.

اطلاعات و داستان های موفقیت این شرکت آمریکایی باعث نمی شود که موفقیت خرده‌فروشی آنلاین در ایران نادیده گرفته شود. تیم‌های دیگر با کمی خلاقیت، می‌توانند زمینه‌های خاصی برای فعالیت خود انتخاب کنند و با تمرکز روی آنها در خرده‌فروشی، به رقیبی جدی برای آمازون تبدیل شوند. به‌عنوان مثال یک فروشگاه آنلاین پوشاک که به‌طور اختصاصی در خاورمیانه فعالیت می‌کند، می‌تواند رقیبی جدی برای آمازون در این حوزه تبدیل شود.

آینده اکوسیستم استارت آپی ایران

حمل‌ونقل

امروزه در ایران در یکی دو سال اخیر تاکسی های آنلاین با استقبال خوبی از سمت کاربران ایرانی مواجه شده است. این شرکت ها با نام‌های مختلف و شکل های درآمدی تقریبا مشابه فعالیت می‌کنند. دو استارتاپ اسنپ و تپسی در حوزه‌ی تاکسی و استارتاپ الوپیک در حوزه‌ی خدمات حمل‌ونقل، جایگاه خود را در بازار پیدا کرده‌اند.

تعداد کسانی که در حال فعالیت در این سرویس هستند، حدود ۲ میلیون گزارش شده است و آخرین آمار بدست آمده از درآمد این شرکت ۵ میلیارد دلار گزارش شده است. رقبای اوبر در کشورهای گوناگون به سرعت در حال رشد هستند. اوبر بر خلاف یوتیوب و آمازون نمی‌تواند خود را پیشگام بلامنازع جهانی بداند؛ اما به‌هرحال از لحاظ تعداد شرکت‌های محل فعالیت، به آمار خوبی دست پیدا کرده است.

از گذراندن دورانی دشوار برای استارت آپ های ایرانی در زمینه‌ی قانون‌گذاری و تثبیت حضور در بازار، امروز به ثباتی نسبی رسیده‌اند. آنها در روزهای اولیه و با معرفی سرویس‌های خود با استقبال بالای مردم مواجه شدند و به تعریفی، نتایج تحقیقاتشان در مورد پتانسیل‌های این بازار در ایران، به بار نشست. اما چالش اصلی از طرف شرکت‌های سنتی و همچنین سازمان‌های قانون‌گذار ایجاد شد که البته برای هر استارتاپ ساختارشکن قابل پیش‌بینی است. اوبر نیز در کشورهای متعدد مانند ایران با مشکلات قانون‌گذاری روبرو است و حتی در بسیاری از کشورها، فعالیت آن ممنوع قلمداد می‌شود.

مطلب پیشنهادی

تکنولوژی های بکار گرفته شده در کسب و کارهای امروزی

کسب و کارهای امروزی مطمئنا با کسب و کارهای سنتی گذشته تفاوت های بسیار زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *